RANCANGAN MENGAJAR
Kelas : Permata Pintar
Bilangan murid : 20/20
Umur : 6 years old
Tarikh : 13/04/2011
Masa : 9.00 – 9.35 a.m (
35 minute )
Tema : -
Tunjang utama : Tunjang
Komunikasi Bahasa Malaysia ( BM )
Tunjang disepadukan : Tunjang
Perkembangan Fizikal dan Penjagaan Kesihatan
Standard pembelajaran
utama : ( BM 3.2.3 ) Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam
perkataan
Standard pembelajaran
disepadukan : ( PFK 3.1.2 ) Menggosok gigi dengan cara yang betul
dengan bimbingan
objektif pembelajaran : di
akhir pengajaran, murid dapat :
i – mengenal huruf vokal
di dalam setiap perkataan
ii – menggosok gigi
dengan cara yang betul
Pengetahuan sedia ada :
murid-murid mengenal beberapa jenis peralatan memberus gigi
Penerapan nilai : tekun,
bekerjasama
Alat bantu mengajar : kad
gambar, kad perkataan, kad huruf-huruf vokal, peralatan
menggosok gigi, dan lembaran kerja
KBKK : Menjana idea
Langkah/
masa
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
Catatan/ ABM
|
Set
induksi
(
5 minute )
|
8 Cikgu
masuk ke dalam kelas sambil membawa peralatan berus gigi
8 Cikgu
bertanya kepada murid-murid “ barang apa yang cikgu bawa ?
8 Cikgu
menerangkan pembelajaran hari ini.
|
! Murid
tertanya
“ barang apa yang cikgu bawa ?”
! Murid
memberi pelbagai jawapan
! Murid
mendengar dengan tertib
|
ABM
: peralatan berus gigi
Objektif
: -
Nilai
: -
KBKK
: -
|
Langkah
1
(
15 minute )
|
8 Guru
mengajar dan mengenalkan setiap huruf vokal pada murid-murid
8 Guru
menerangkan satu persatu peralatan memberus gigi pada murid-murid
8 Guru
kenalkan dan suai padan beberapa huruf vokal dalam setiap perkataan.
Contoh: B E R U S G I G I
8 Guru
memanggil beberapa orang murid melengkapkan huruf-huruf vokal
|
! Murid-murid
belajar dan mengenal huruf vokal dengan tekun
! Murid-murid
mengenal peralatan dan menyebut setiap satu peralatan tersebut
! Murid
mengenal dan fahami huruf vokal dalam
setiap perkataan.
|
ABM
: kad gambar, kad perkataan dan kad huruf-huruf vokal
Objektif
: (i)
Nilai
: tekun
KBKK
: menjana idea
|
Langkah
2
(
10 minute )
|
8 Guru
membuat demostrasi sebelum melakukan aktiviti memberus gigi
8 Guru
bertanya pada murid-murid
“
bilakah kamu memberus gigi ? ”
8 Guru
melakukan aktiviti bersama murid-murid
8 Guru
memberi lembaran kerja kepada murid-murid
|
! Murid
mendengar dengan teliti dan fahami
! Murid
melakukan aktiviti menggosok gigi bersama-sama guru
! Murid
ambil dan simpan ke dalam beg dan siapkan di rumah.
|
ABM
: peralatan mengosok gigi, lembaran kerja
Objektif
: (ii)
Nilai
: bekerjasama
KBKK
: menjana idea
|
Penutup
(
5 minute )
|
8 Guru
berbincang dengan murid-murid apa yang dipelajari hari ini.
|
! Murid
dapat menerangkan balik apa yang dipelajari hari ini.
|
ABM
: -
Objektif
: -
Nilai
: -
KBKK : menjana idea
|
Impak : Seramai 19/20 telah mencapai objektif. Hal ini
kerana penggunaan alat bantu mengajar yang berkesan dan menarik. Baki 1 orang
yang tidak mencapai objektif oleh kerana
masalah tidak mahu bergaul dengan rakan-rakan.
No comments:
Post a Comment